Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /DISK2/WWW/ho-vsetin.com/palic/textpattern/lib/txplib_db.php on line 14 Paličův zanedbatelný sněhoblog: Skialpinistické zahájení sezony v Beskydech, Lysá hora (1323 m) a Smrk (1276 m)
Go to content Go to navigation Go to search
Paličův zanedbatelný sněhoblog | Jejda jejda, to jsem ale mrzutý... že zatím nepadá sníh

Spolupráce

Skialp průvodce

Moje kopce na SP

Informace

Všechny aktivity z článků na tomto webu mohou být nebezpečné. Autor článků nenese odpovědnost za případné škody či zranění, které si způsobí čtenáři svou nezkušeností a podceněním nebezpečí při případném využití informací zde obsažených.
Popisované aktivity, prezentace, průvodce a články vznikly za podpory OS Společnost MEDICI a 155. horolezeckého oddílu Vsetín. Spolupracujím webem je MountainSki.cz
© 2000-2011 Jan Pala

Ke stažení

Počty článků

Poslední komentáře

palic (Přechod národním parkem Jotunheimen - výstup na Galdhopiggen)
Tom (Přechod národním parkem Jotunheimen - výstup na Galdhopiggen)
Pepa (Recenze knihy s nějvětším počtem chyb - Žáby v mlíku)
palic (Skialpinistický průvodce Slovenija Turnosmučarski vodnik)
Michal Májsky (Skialpinistický průvodce Slovenija Turnosmučarski vodnik)
palic (Spaní a bivaky při přechodu nejvyššího rumunského pohoří Fagaraš)
palic (Skialpinistické zahájení sezony v Beskydech, Lysá hora (1323 m) a Smrk (1276 m))
Vilem (Skialpinistické zahájení sezony v Beskydech, Lysá hora (1323 m) a Smrk (1276 m))
Petra Nováková (Spaní a bivaky při přechodu nejvyššího rumunského pohoří Fagaraš)
palic (Recenze knihy s nějvětším počtem chyb - Žáby v mlíku)

Poslední odkazy

Paličův zanedbatelný sněhoblog je věnován různým taškařicím na sněhu a ledu, převážně potom skialpinismu. Ze skialpu to kromě výletů a pozvánek na výlety, bude něco málo k vybavení, lavinám, lavinové prevenci, a vůbec. Mimo to jsou tady občasné obecné postřehy, fotografie a fototipy. Něco málo se také najde k webdesignu, referencím, otištěným článkům, výstavám fotografií... Pachatelem je Jan Pala alias palič.

Skialpinistické zahájení sezony v Beskydech, Lysá hora (1323 m) a Smrk (1276 m)

21. prosinec 2005, 18:57 Kategorie: Skialpinismus | Hory

Meteorologové na víkend 16. až 18. prosince úspěšně zastrašovali se špatným počasím a vichřicí, což mělo za následek odvolání účasti některých jedinců. Udělali chybu, v Beskydech bylo fantasticky a sněhové podmínky neskutečně dobré. Jediné, co se dá na jinak dokonalém víkendu vytknout, byla hustá mlha kolem vrcholu Lysé hory. Na daleká vrcholová panoramata jsme tak mohli zapomenout.

Palič a Suma při odpočinku během sjezdu z Lysé hory.

Magistr s Honzou z Valmezu vyjeli v pátek už brzy odpoledne, aby se rozjezdili na sjezdovkách v Bílé na odpoledně večerním lyžování. Pražská skupinka měla v úmyslu vyjet ve čtyři odpoledne, ale než Suma všechno možné dozařídil, došlo ke zpoždění. K Adamovi jsme přijeli až v 16.45 h a jako TRADIČNĚ Adam nebyl nachystán. Nejenom, že jsme na něj čekali 15 minut před domem, ale ještě neměl ani nachystaný spacák a karimatku. Ostuda jedna!

Palič stoupá na Lysou.

Po naložení Adama už nebránilo nic tomu, abychom po oblíbené dálnici dojeli do Brna, kde čekal unuděný Honza Redl se splitboardem (čekal od 16 h). Za hustého sněžení a silného nárazového větru jsme přes Olomouc a Hranice dojeli do Frýdku-Místku, odkud to je do Frýdlantu nad Ostravicí už jenom coby dup. No, tak dobře, coby dva dupy. Ve Frýdlantu jedeme směr chata Solárka, projíždíme kolem hospody, ve tmě přehlížíme vodojem a vše ostatní a končíme až když nám začínají trochu více klouzat zimní gumy. Následuje první trapný telefonát na chatu, kdeže ta se nachází. Jsme poslání zpátky k vodojemu na parkoviště u bývalé autobusové zastávky. Bereme věci z auta a šlapeme na chatu. Až po zaparkovaná auta (Ida, Magistr) v pohodě, nad nimi je záhadná křižovatka. Čerstvé stopy vedou jak nahoru, tak doleva, světýlka svítí jak nahoře, tak vlevo… Druhý trapný telefonát je na světě a jsme posláni vlevo. Magistrovi s Honzou se volat nechtělo a tak si cvičně, na rozdýchání, vyšlápli na Solárku, kde jim došlo že jsou špatně.

Honza na splitboardu stoupá vzhůru.

Na chatě je zábava v plném proudu, slivovice i jiných nápojů už ubylo, Ida, Lenka a Poder, stejně jako skialpová dvojice Magistr s Honzou jsou docela veselí. Nezůstáváme za nimi o mnoho pozadu a ve zbývajících hodinách pátečního večera je v brzku doháníme.

Značka zákaz lyžování na Lysé hoře.

Spát se šlo pozdě, což někteří pochopili, že vstávat mají také pozdě. O čtvrt na osm ráno jsem se je snažil vzbudit zbytečně. Jednoduše nereagovali. Na druhý pokus jsem většinu skialpinistů a snowboardistů probudil. Jediným, kdo remcal a vydrželo mu to celý víkend, byl Adam. Prý kam ten spěch, co tak brzo vstávat, apod. Nechtěl si nechat vysvětlit, že v prosinci jsou dny krátké, a proto je třeba vyrazit brzo.

Honza nabírá dech k dalším výškovým metrům.

Díky Adamově zdržovací taktice jsme v Ostravici hodně po půl desáté. Jako téměř při všech výstupech na Lysou šlapeme napřed pěšky po červené až po její odbočku ze silnice. Tam nasazujeme lyže, Honza splitboard a šlapeme nahoru. Suma jdoucí pěšky brzo mizí v prošlapané stopě někde ve předu, a mě nezbývá než každou chvíli čekat na loudající se zbytek. Odbočujeme na pěkně prošlapanou skialpovou stopu a začínáme konečně nabírat výšku. Na lyžích šlapeme stopou přímo vzhůru, bohužel na splitboardu jsou úzké tulení pásy, a tak musí Honza traverzovat, čímž se stává pomalejším než lyžaři.

Osamělý sloup u mezistanice vleku Velký sever.

Protínáme pěší stopu pod Lukšincem, kde končí splitboard na batohu a Honza pokračuje pěšky. Výše houstne mlha, o něco více fouká, ale je pořád příjemně. V závěrečném podvrcholovém stoupání se odděluje Honza z Valmezu a jde do Šantánu, kde už čeká Suma a za chvíli se k nim připojí. Magistr, Adam a já mezitím pokračujeme k severní sjezdovce. Nedojdeme k ní, a dáváme jeden parádní sjezdík Malenovických kotlem. Jediný, kdo brble, je Adam, že prý to stálo za h…o. A to ještě neví, že zamýšlený traverz na severní sjezdovku bude i trochu do kopce. :-)

S nadávkami dolezl nahoru, odkud jsme se přesunuli do Šantánu. Teda chlapíci, já jsem šel hned zpátky se snowboardisty. Sjeli jsme si severní sjezdovku až na spodní cestu kousek nad dolní stanicí vleku. Slušelo by se říci, bývalého vleku, protože díky ekoteroristům z OS Beskydčan, kteří zajistili zavření sjezdovky v roce 2000, letos zmizelo ze sloupů dokonce i lano. Tím je zřejmě severní sjezdovka úplně odepsaná.

Sjezd neměl chybu, nádherný hluboký prašan, nahoře v husté mlze, v nižších částech s dalekou viditelností. Při dojezdu dole jsem nahodil tulení pásy, Honza rozdělal splitboard, a začali jsme stoupat. Smůlu měl Suma, který šel pěky, a dost hluboko se bořil. Po nafocení pár instruktážních fotek k otáčení v prudkém svahu postupně docházíme k jarní sjezdovce. Tam se Suma napojuje na stopu vyšlapanou pod vlekem a rychle stoupá k vrcholu. Záhy se k němu přidává i Honza se splitboardem. V husté mlze tak mohu rychle stoupat k vrcholu.

Pár desítek výškových metrů pod hranou sjezdovku je uprostřed skupinka lidí, jeden z nich leží. Už je u nich chlapík z Horské služby a ptá se, co se stalo. Mezi většinou mládežníky obého pohlaví, je i jedna ženská, která tvrdí, že dotyčný najednou zavrávoral, spadnul a na nic nereaguje. Na otázku HS, co dělají na svahu mimo turistickou značku, ženská jenom zmateně povídá, že ten chlap to tady zná, hodně tam chodí, apod. HS chlapíká nadzvedává, a zjišťuje, že ti dobráci v desetičlenné skupině, ho nechali ležet na sněhu s na zády vyrhnutým oblečením – holými zády na sněhu. Od toho už je jenom kousek ke zjištění, že někteří z této skupiny jsou poněkud opilí. Nejvíce ten ležící. To později potvrdili i Adam, Magistr a Honza, kteří se šli na sever podívat, zda už nejdeme. Viděli vycházet z velké hospody tuto skupinu, kdy ležící šel co tři kroky to pád. Vůbec nechápali, jak byl schopen dojít až k severní sjezdovce a ještě takový kus sejít/spadat dolů. Podle jejich mínění byl téméř úplně namol. To potvrzují i noviny: Připravené sjezdovky mnoho lyžařů do hor nepřilákaly (Naše Valašsko 19.12.2005)

V 15.35 h jsem dorazil do Šantánu, kde nikdo nebyl, a tak se snažím prozvonit Adama. Nebere to, ale za pět minut volá, že už jeli, protože Magistr spěchá ještě odpoledne do Hodonína. Jsou někde v kotli. Dávám čočkovou polévku, chleba, boršč, chleba, čaj, a přichází Suma. Chvíli za ním i Honza Redl. Venku už je slušná tma, a po čtvrté hodině začíná sjezd kotlem. V hlubokém prašanu to nemá chybu, i když za světla bychom si to užili asi o dost více. Akorát v dolní části jsem měl obavy z kamenů, a tak byl sjezd opatrnější a pomalejší než měl být. Po cestě jsme dojeli na rozcestník Butořanka a od něj rychle dolů. Závěr do Ostravice pěšky. Chlapíci bez Magistra, který spěchal na oslavu do Hodonína, nás čekali v restauraci hotelu Freud. Pozdvižení tam stihnul způsobit Honza z Valmezu, který si ke svíčkové dal patnáct knedlíků. Kuchař se na něj přišel podívat, co je to za exota.

Relax na chatě ve Frýdlantu nad Ostravicí.

My jsme si dali guláš v chlebu a kyselici v chlebu. Nato jsme odjeli na chatu, kde rozrostlá partie většinu dne sekala dřevo na silvestrovský pobyt. Po krátkém seznámení se pokračovalo rozebíráním chatového manualu sepsaného majitelem. Přitom se zjistilo, že při pátečním příjezdu nebyl přesně dodržen postup některých činností vedoucích ke zprovoznění chaty. Zbytek večera byl zcela v režii Podera a jeho experimentování s různými druhy a kombinacemi nápojů. Pil je často na ex, a dokázal namíchat například becherovku se slivovicí, mlékem, kečupem a několika dalšími ingrediencemi. Kolem půlnoci se spolek rozdělil na spodní a horní, kdy nahoře se popíjela slivovice bez nádechu experimentů. To se asi nelíbilo Lence a Markétě, které chtěly spát, a my jsme jim k tomu nejenom svítili, ale také se ne úplně potichu bavili.

Lysá hora v nedělním ránu.

V neděli ráno se opět vstávalo pozdě, prý kvůli mně, jelikož jsem ostatní nevzbudil. Počasí neskutečné! S výjimkou vrcholu Lysé hory bylo všude jasno, a další připadnutý čerstvý sníh. V deset hodin vyrážíme z Ostravice na Smrk (1276 m). Skialpinisti jdou rovnou na pásech, snowboardisti pěšky. Začátek po silnici je rychle za námi, a začínáme stoupat stoupat hlubokým sněhem. Ne tak snowboardisti, kterým to prošlapalo odhadem 9–10 lidí, takže jdou v pohodě. Chlapíci nechtějí nějak střídat, a musím šlapat pořád první.

Palič stoupá lesním průsekem.

Z lesa se dostáváme Pod Holubčankou (870 m) a přesvědčuji Sumu a Honzu, že si ještě kousek popojdeme, ať máme na svačinu krásné výhledy. Těch mnou slibovaných padesát metrů nakonec bylo více než sto výškových metrů. Adam byl naštěstí vzadu, takže jeho nadávání a brblání nebylo moc slyšet.

Nadšený Adam dochází k místu svačiny.

Chlapící by snad chtěli svačit hodinu nebo co, to je dnes morálka! Kolem nás úzkým průsekem projíždějí dva mlaďoši, jeden na snowboardu a druhý na klasických sjezdovkách, z batohu mu trčí sněžnice. Zatím jsme neviděli toho jednoho skialpinistu, po jehož stopě jsme částečně šli. Průsekem šel nahoru pěšky, kde je teď , kdo ví. Docházíme opět na značku, snowboardisti pokračují dále vzhůru, já se skialpinisty po značce traverzuji vlevo. Nad kotlem po zjištění stavu sněhu, stoupáme celkem prudce v různě dlouhých traverzech vzhůru. Honza v pohodě, Adam tradičně… prý během těch pár set výškových metrů k vrcholovému hřebenu použil asi šestnáct tisíckrát sousloví “k…a p..a palič”. Nevím, co se mu tam nelíbilo. Mezitím kolem nás projíždí ten osamocený skialpinista.

Palič se Sumou na vrcholu Smrku.

Nahoře je to už jenom kousek na hlavní vrchol, kde jsem sám. Snowboardisti nikde. Jsem tam přes dvacet minut, než se objevují. Na to, že jsem čekal, že oni tam už aspoň půl hodiny budou, mě trochu překvapili. V horní části výstupu byla prý stopa úplně zavátá a nedalo se poznat, kde vede. Často se bořili nad kolena a výstup celkově nic moc. Nahlédneme do vrcholové knihy a začínáme přesun k začátku sjezdu. Honza jde na rozděleném splitboardu, zatímco Suma předvádí invalidního snowboardistu – klečí na prkně a odráží se rukama, aby se přesunul. Pěšky se to jít nedalo.

Honza z Valmezu v první části sjezdu ze Smrku.

Honza z Valmezu při sjezdu ze Smrku.

Na hranu už ze spodu s nadávkami dostoupili Adam s Honzou. Shazují pásy, a můžeme začít sjezd s převýšením 800 metrů a dalekým výhledem.

Adam v plném nasazení.

Hluboký prašan se střídá se sfoukanými místy, které jsou trochu namrzlé. Občas jsou k vidění i povedené pády. Sjezd bezchybný, dole v potoce místy trochu úzký.

Palič se Sumou čekají na ostatní během sjezdu ze Smrku.

V potoku jsem utrhnul několikametrový svah a ujel s ním až na dno. První letošní minilavinku tak mám za sebou. Zbytek sjezdu mírným svahem ve vzrostlém lese byl také výborný. Přes potok jsme sundali lyže a na závěr rychlý sjezd až dolů do Ostravice.

Adam naplno…

Zakončení stejné jako předchozí den v restauraci hotelu Freud. Můžu doporučit skvělé žampióny s opékaným bramborem.

Tak zase někdy příště v Beskydech

Palič si neodpustil spuštění malé lavinky.

Fotogalerie

Ida Kodrlová
Honza Redl

Občas byly přes potoční koryto napadané stromečky.

Výsledky:

- výstup na Lysou horu
- sjezd Malenovickým kotlem asi 200 výškových metrů
- sjezd severní sjezdovkou Lysé hory – 350 výškových metrů
- sjezd kotlem z Lysé do Ostravice za tmy – 800 výškových metrů
- výstup a sjezd ze Smrku – 800 výškových metrů

Odkazy

Počasí

ČHMÚ sníh – sněhová situace na meteostanicích
ČHMÚ počasí – aktuální vývoj počasí v celé ČR

Webkamery na Lysé hoře

Kamera AK 1324, s.r.o. – pohled z vysílače
Kamera Beskydského info.centra – pohled z meterologické stanice

Fotil hlavně Honza Redl

1. No zachlastali jste dost a to pocasi celkem nic moc,ale i tak snad
    priste…...

Cenda    2. leden 2006, 12:55    #
  2. Ahoj, nemáte více fotek toho bývalého vleku na Lysé hoře?

Vilem    16. červen 2012, 16:50    #
  3. [2] Ano, fotek z doby, kdy se na severní sjezdovce na Lysé lyžovalo mám více. Zkusím pohledat…

palic    15. září 2012, 22:56    #
Přidej komentář
Jméno
http://
Zpráva
  Formát Texy

Pište prosím slušně, s diakritikou a k věci, dodržujte následující pravidla:

• Nepoužívejte HTML značky, blog podporuje sexy formátování texy. Například nový odstavec získáte 2x odřádkováním, citace započněte znakem ">", odkaz: "text odkazu":odkaz, **tučně**, *kurzíva*
  • Adresy začínající na http:// budou automaticky převedeny na odkazy